February 16, 2017

2nd Operation ~ Fibromatosis

Assalamualaikum,

Tanggal 15.9.2015 yang lalu, saya telah selamat menjalani satu pembedahan ringan.. Minor je.. hehe.. tapi ia merupakan satu pengalaman yang sangat berharga buat saya...

Macam saya pernah cerita di sini tentang pengalaman saya menjalani pembedahan cysts pada 4.7.2014. Pengalaman yang agak ngeri la... hahaha... dan saya sangat tidak menyangka tahun 2015 saya perlu menjalani pembedahan sekali lagi.... 

Ceritanya macam ni...

Pada 1.5.2015 tu saya balik ke rumah MIL sempena cuti panjang hari buruh. Cuti tu termasuk cuti apa entah lagi so total cuti jadi panjang.. termasuk cuti ambik sendiri.. heheh... masa mandi pagi tu... saya perasan macam ada ketulan kecil kat perut saya bahagian bawah pusat atas sikit dari scar operation saya sebelum tu... dia tak nampak dari luar tapi boleh la rasa bila kita usap2 kat situ... saya macam dah uak dah..macam dah pelik... dulu masa ada cyst dulu tak boleh pun rasa dengan tangan... bila tekan2 pun tak rasa.. tapi kali ni boleh rasa macam bengkak kalenjar tu kan... saya tak puas hati lepas mandi saya baring flat dan rasa sekali lagi.. memang ada rasa... haishhh.. terus rasa tak sedap hati.. 

Saya pun bagitahu En BD dan saya suruh dia rasa.. dan dia memang boleh rasa juga... dia kata bengkak kalenjar kot.. dia kata dia pernah ada jugak dulu.. so dia suruh rileks dulu tengok seminggu dua cane... so saya pun ok.. kita tunggu...

Sampai le dua minggu lebih saya masih tak sedap hati sebab saya masih boleh rasa... macam tak best la... risau sangat2.. takut cyst datang balik... so saya ambik keputusan gi scan kat Klinik Raoofah untuk tengok... masa Doc scan memang tak nampak apa2.. katanya clear.. saya tak puas hati lagi.. sebab saya memang boleh rasa.. dan dia pun boleh rasa bila tekan... so dia suruh tunggu lagi seminggu...saya pun tak sedap hati.. saya decide untuk pergi KPJ untuk buat detailed scan dengan gynea kat situ Dr. Adlan.. kali ni saya nekad jumpa dr lelaki sebab kawan2 ada suggest dia ni detail sikit... so saya pun ok... dalam bulan 5 tu jugak saya gi KPJ.. buat detailed scan bagai dan apa yang doktor temui.. huhu.. ada ketulan dalam lapisan kulit bawah perut... Mass in abdominal wall.. haaa gitu... saya pun macam pelik.. apa tu... dia macam sejenis sel yang tumbuh di mana2 sahaja bahagian badan kita... ok yang tu nanti saya explain lagi ye...

So doktor pun suggest untuk datang balik selepas 3 bulan untuk tengok ketulan tu membesar atau tidak.. kalau tak membesar boleh je nak biarkan macam tu.. tapi yelah.. kita mana boleh selagi ada benda tu.. hati mana tenang.. risau je manjang... hehehe... so date bulan 8 datang balik jumpa doktor tu.. masa tu saya masih lagi dapat rasa ketulan tu.. so tanda-tanda nak hilang memang tak ada langsung.. cuma berharap tidak membesar.... hehe.. namun sangkaan saya meleset... daripada 2cm ketulan tu dah hampir 4cm.. hari tu juga doktor cuba cucuk tarik keluar apa yang ada dalam tu.. dia nak tengok ada air atau pepejal.. since saya ada sejarah cyst yang berbentuk pepejal kan... dan malangnya tak ada apa apa bendalir yang keluar so confirm pepejal.. so doktor pun suggest untuk remove.. terpulang pada saya... tapi saya memang kuat untuk buang.. yelah sebab 3 bulan ni pun saya asik rasa risau... tak puas hatikan ada ketulan tu kat situ... so saya pun plan untuk remove.. 

So mendengar penjelasan doktor secara detail.. nak operate secepat mungkinlah... dapatkan date... tapi malangnya.. ada sesuatu berkenaan insurans saya... yang ni tak payah saya nak cerita... cukup sekadar.. saya bayar sendiri dan claim kemudian...

So saya ikut je apa prosedur yang ditetapkan oleh doktor.. jumpa pakar bius semua.. amek darah... buat ctg dan macam-macam lagi. Pakar bius kata kena full bius kali ni sebab minor.. yang tahun lepas half bius... so pengalaman yang lain pula.. hehehe.. debar tetap debar... kalau full ni risau je.. bangun balik ke idakkk... hehehe.. macam-macam pikir sebelum date tu... bila tiba masa kita berserah padaNya...

Oleh disebabkan saya bayar sendiri.. jadi doktor suggest saya operate seawal pagi... dan boleh balik malam yang sama.. tak perlu bermalam di wad... 

Maka saya pun aturkan anak2 sebaik mungkin... dan saya dengan En BD ke hospital dalam jam 7.00am.. buat urusan daftar semua dan masuk wad selepas itu... nurse datang untuk bagi baju dan periksa segala bagai...dalam pukul 9pagi tu nurse dah mula tolak saya masuk OT.. memang menggeletar satu badan... hehehe... masa ni hidup umpama 50/50.. dah minta maaf dengan En. BD semua dulu... sebelum masuk berjuang.. masa ni perasaan bercampur baur.. risau.. takut... semua ada... dalam OT kira tak lama.. cuma dekat standby room tu sebelum dan selepas operate tu yang lama...

Masa dalam standby room sebelum doktor datang tu... ramai la nurse datang buat itu ini.. cucuk itu ini... hehe.. saya redha je.. lepas tu tolak masuk OT.. jumpa pakar bius.. pasang alat macam-macam.. banyak sungguh wayar merata badan.. kat jari pun ada.. siap kena ikat tangan bagai.. haish... tak lama doktor pun datang.. bagi salam semua.. lepas tu dia bagi sign dekat pakar bius.. bagi saya sedut yang macam nabuliser tu kan... sekejap je lepas tu saya pun zasssss.... tak sedar langsung.. hehehe.. tidur lena sangat.. siap mimpi-mimpi lagi.. rasa macam lama sungguh tidur tu... hehehe.. rupanya setengah jam je.. hehehe... 

Tiba-tiba.. saya dengar pakar bius kejut saya.. "puan.. puan.. bangun puan... puan dah boleh bernafas macam biasa... puan.. bangun puan..."   

Saya macam mamai je... mandommm je... hehe... berpinar mata... lepas tu dia sambung balik.. "puan... puan ada rasa sakit tak...??"

Lepas tu secara automatik... terus rasa sakit yang amat kat bahagian perut tu... adoiiiii... tapi saya masih lagi lalok.. nak cakap semua tak boleh... mata ni berpinar.. menerawang je... cuma terasa sakit tapi tak boleh nak buat apa... lepas tu terus nurse tolak saya ke waiting room yang tadi tu... deme monitor BP semua... adalah sesekali nurse datang.. dia pesan kalau sakit bagitahu dan dia akan bagi ubat tahan sakit... yang saya ni memang rasa sakit sangat-sangat la... tak tahan rasanya tapi tak boleh nak buat apa... lalok dia lain macam.... lemah semacam... longlai je... bila nurse datang sekali lagi.. saya nak bagitahu saya sakit.. tapi tak boleh nak cakap... just boleh tunjuk kat bahagian sakit tu je... lepas tu dia tanya.. sakit... saya angguk je... haaa... cuba bayang tahap longlai tu cane... heheh.. lepas tu dia kata nak bagi ubat tahan sakit.. saya lega la sikit... tapi lepas dia bagi.. dia kata ubat jalan lagi 10 minit.. apaaaaa...????? adoiii.. lamanya nak tahan sakit ni...

Haaaaa... inilah nak cerita perihal bius separuh dengan bius penuh ni... masa operate yang pertama... saya ambik bius separuh..memang selepas 6 jam baru rasa sakit.. kiranya keluar dari OT saya masih tak rasa apa-apa.. kaki pun tak rasa.. hehehe... lepas 6 jam baru pelan-pelan rasa sakit tu datang... bila sakit je memang makan ubat tahan sakit le.. hehe.. duduk dalam wad pun 3D2N kan so memang ok je... takdelah sakit sangat rasanya...

Tapi bila full bius ni... adoiiyaiiii.... bayangkan buka mata je masih dalam OT lagi dah rasa sakit yang amat sangat.. bayangkan kalau jatuh basikal lutut berdarah.. bila mandi pedihkan.. hahhaha... yang ni tak payah mandi kena air pun... memang sentiasa pedih berskala besar tau... kalau kat lutut tu luka kecil je dah rasa nyut nyut kan.. ini tak bergerak pun rasa pedih sakit nyut nyut semua... serentak... kalau bergerak sikit je.. lagilah.. adoiii.... 

Lepas ubat tahan sakit tu jalan... bertahan la sikit... bolehlah senyum sikit.. pun kelat jugak... sakit tu still rasa.. pedih tu still rasa... rasannya ubat tahan sakit ni mild je kot.. manja-manja gitu.. hehehe...


Lepas dalam 45 minit dalam bilik tu nurse baru tolak saya keluar... rasa macam tak ada la lama sangat.. tapi En BD kata lama gila saya kat dalam tu.. hehehe.. pagi masuk.. tengahari baru keluar... tu kata dalam OT tu kejap je... menunggu tu yang lama... lepas keluar tu masuk wad biasa... dalam wad macam biasa ramai la nurse datang kejap-kejap.. tunjukkan saya tu... tengok bendanya kat pic bawah ni... heehe... 


Saya kena tunggu doktor datang melawat baru saya boleh keluar... sebab memang saya tak akan bermalam di sini.. sepanjang dalam wad tu menahan sakit je... lepas tu terlelap jugaklah... lepas tu nurse kata saya ada demam sikit.. sikit jelah... lepas tu ok.. belah petang nurse datang paksa saya bangun untuk pergi buang air... Masyaallah... bila bergerak je... punyalah sakit... nak berjalan tu... memang seksa la... tapi nurse kata kena paksa kuatkan diri.. sebab tak elok kalao tak berjalan... gagah la jugak... Alhamdulillah.. berjaya juga membuang... hehehe...

Petang tu juga doktor datang dia kata ok boleh balik... yehaaaa... tapi nak kena setel bil ni lamalah pulak... sistem down la.. macam2.. last doktor bagi appoinment lagi seminggu untuk buka selotape.. masa tu nanti baru setel payment sebab sistem down malam tu...

Masa ni saya sangat berterima kasih pada kakyang dan kawan dia yang kerja kat KPJ Ipoh ni... bagus staff dia layan saya... boleh tangguhkan bayaran sebab nak balik jugak malam tu.. hehehe... minggu depan setel.. hehehe... siap ada diskaun lagi.. terima kasih yang tak terhingga...

Ok dah setel semua kemas-kema barang tukar baju jom balik.. Ya Allah sekali lagi payahnya nak jalan.. sakit sungguh2 ni... tengok pic macam happy.. haha.. happy sebab dapat balik... tapi sakit Allah je tahu... maka menapak la sampai ke kereta.. tak pula dapat wheelchair pun... fullybooked kot... hehehe.. jalan jelah pelan-pelan... 


Saya dapat MC tak lama.. dalam 2 minggu je.. nasib baik masa tu banyak cuti am sempena Raya Haji dan cuti Hari Malaysia.. so lamalah jugak... hehehe.. save cuti tahun.. hehehe... masa ni memang dah plan dengan opah & kakak saya untuk bercuti di taiping sempena cuti sekolah.. kalau lupa saya ada cerita di sini Saya bercuti sampai hari raya dalam keadaan tak sihat... hehe... 


Sebelum hari raya tu adalah tarikh appoinment saya ke KPJ.. apa lagi ajak kakak saya balik ipoh dan ke KPJ le.. hehehe.. tq kakcik... sampai sana setelkan bayaran dan kemuadian follow up dengan doktor.. dia bukak selotape.. Alhamdulillah.. luka saya ok... tak ada apa jangkitan.. lega.. dah boleh mandi betul-betul dah.. hehehe.. kalau tidak mandi celum celam je... takut kena air.. heheh.. 

Cuma kan.. kalau nak dibandingkan luka tahun 2014 dengan 2015, luka baru ni lambat baik.. sampai sebulan lebih baru betul kering.. bukan keseluruhan tapi bahagian hujung jahitan.. macam kepala jarum peniti tu ada lubang sikit... so next appoinment tu doktor cuba jolok sikit sbb takut ada benang.. tapi tak ada... sudahnya berdarah balik luka tu.. haishhh... risau saya.. last doktor bagi ada sejenis ubat sapu tu dia suru sapu 2 kali sehari lepas tu letak hansaplas... Alhamdulillah lepas seminggu dah kering sepenuhnya... haisshhh.. risau betul... hehehe...

Ada satu cerita lawak masa ni... dalam lawak tu ada sedih dia.. ada risau dia... hehehe... mungkin kesan ubat bius yang masih berleluasa dalam badan saya tu... hehe... bila saya letak kepala nak tidur tu uihhshss... memang lena selena lenanya... kira macam tidur tak sedar langsung tu... cepat je mata ni nak mamai... 

Masa nak balik ke Ipoh tu... macam biasa lepas kemas rumah taiping.. tutup pintu semua kami pun gerak la... macam biasa En. BD suka singgah di R&R bukit gantang beli stok buah... anak-anak saya macam biasa asal masuk kereta je terus tidur... hehehe.. saya pun sama. kejap-kejap jaga... tapi mata ni berat sangat... so bila sampai kat situ... En BD keluar nak beli buah... lepas tu opah cakap dengan saya... apa benda dalam periuk kat kedai tu.. saya cakap jagung rebus kot makk.. lepas tu saya terus shut down... tak ingat apa langsung.. sampailah En BD bukak pintu.. masuk kereta terus jalan... saya pun terus sambung tidur.. lepas tu dia minta buah nak makan.. saya sua buah mangga tu.. lepas dia makan.. dia pusing belakang sebab nak pelawa mak buah... bila dia toleh.. sekali mak tak ada... haaaa.. sudahhhh...!!!.. mana makkk??? dia tanya saya.. saya kata ada je kat belakang... tapi bila toleh tak ada.... mak mesti turun ni.. adoiii... terus kena marah sebab tak sedar apa berlaku... saya taktau mak turun.. memang cuak gila.. sebab memang tak boleh U turn kan highway kan... so terpaksa pecut kereta sampai kuala...bayar tol pusing balik.. zasss sampai bukit gantang... saya intai le kat sebalah sana.. memang nampak mak tengah tunggu depan kedai.. Ya Allah risaunya dia merayau nak cari sapa-sapa kan... sebab mak tak bawa telefon... adoiii... saya pecut terus ke tol changkat jering bayar tol.. pusing balik.. terus sampai R&R Bukit gantang balik.. lega dapat jumpa makkk...

Mak saya dok bising.. kenapa tinggal dia... saya kata bila mak keluar... hehe.. dia kata dah bagitahu saya dah nak keluar beli buah... dah macam-macam dia cakap dengan saya sebelum keluar tu.. memang 1 pun saya tak inngat... tak sedar langsung... hehehe.. maaf makk.. tak sengaja... fuhhhh... memang lega sungguh... risau nya saya.. Allah je yang tahu... bila dah jumpa mak lega sangat.. syukur Alhamdulillah...

Itulah cerita kelakarnya...

Ok sambung balik... lepas operation tu saya risau juga sebab dari result tu kata fibromatosis... dan doktor kata kemungkinan nak datang lagi ada.. tapi tak sure kat tempat mana... Doa je dia tak datang balik... hehehe.. saya memang berdoa biarlah itu je kenangan operation saya.. dah taknak lagi.. yelahhh 2 tahun berturut kan.. sapa tak risau... masa ni berat badan turun jadi 51kg je.. bayangkan.. stress... tapi sekarang.... huwaaaaa.... dah naik banyakkkkkk.....cana nak turun balikkkk... hehehe

Ok.. dah itu je cerita #throwback saya... hahaha.. yang lelain tak ingat la... hahaha.. lama sangat dah... 


























No comments:

Post a Comment