August 9, 2016

Ovarian Cyst (Teratoma cyst) ~ Pengalaman saya

Assalamualaikum...

Ini cerita #throwback ye... huhu... 2 tahun yang lalu...
.
.
.
.
.

Di tahun 2014 bulan Jun

Alhamdulillah.... segalanya telah berlalu... selama 2 bulan ini hidup saya agak haru biru sikit... emosi tak stabil.. fizikal yang tidak kuat... fikiran melayang entah kemana...tapi sekarang segalanya kembali normal..walaupun belum 100% sebab saya pun baru 90% sihat tetapi akhirnya kesengsaraan 2 bulan ini telah berlalu...Syukur Alhmadulillah... Allah telah permudahkan perjalanan sebelum..semasa dan selepas pembedahan saya...Terima kasih Ya Allah atas anugerah ini...

Diam tak diam dah genap sebulan saya menjalani pembedahan membuang cyst di ovari kanan saya. Memang saya bercita-cita nak buat entry khas untuk itu... entry ini tentunya panjang... jadi... diharapkan bersabar membaca hingga ke hujungnya.. cewahhh... macam ada orang nak baca ye...

Ok sebelum bercerita dengan lebih lanjut.. meh kita tahu apa itu cyst ye... marilah kita mintak tolong Miss Google ye...



Banyak lagi info tentang cyst ni sebab penyakit ni dah jadi biasa sangat dikalangan kita wanita. Tiada punca tiada sebab... tiada pantang... dia hanya muncul tanpa mengira usia dan status.. siapa sahaja berisiko sebenarnya. Sebelum ni saya tak pernah nak ambil tahu tentang apa itu cyst. Tapi bila dah kena diri sendiri..baru gelabah tak tentu pasal... huhuhu...  

Apa tanda-tanda cyst ada dalam ovari kita???

Soalan ini kerap ditanya bila rata-rata ramai yang tahu saya ada cyst. Kalau kita google... banyak simptom yang akan timbul bila adanya cyst dalam ovari kita. 

Selepas saya melahirkan aathif, selama 1y4m saya tak datang period. Itu perkara biasa bagi saya sebab lepas melahirkan abglong... setelah 1y2m baru period. Lepas bersalin abgnyah pulak selepas setahun baru period. So memang perkara biasa bagi saya sebab anak2 memang fully BF dengan saya.. so memang lewat. Saya mula datang period bulan 5 aritu. Masa tu normal lagi. Takde sakit apa langsung. Biasa je. 

Kemudian bulan berikutnya 3.6.14 saya period lagi buat kali ke 2. Masa ni masih normal sehingga hari ke 4 iaitu hari jumaat masa lunch tu saya dah mula sakit pinggang. Mula-mula saya rasa macam senggugut je sebab tanda saya period memang akan sakit pinggang sikit. Tapi biasanya sikit2 je. Tapi kali ni macam kuat sikit. Saya macam rasa tak selesa. Tapi sempat jugaklah pi AEON ngan GMP. Tapi tulah... balik je kat opis mula sakit sangat sampai mintak member tolong picitkan pinggang sikit. Pun tak lega jugak. Belah petang masa nak balik rumah tu memang dah tak senang duduk dah dalam kereta sakit pinggang dah membawa ke ari-ari. masa tu dah risau dah. Balik rumah cakap ngn En BD... dia kata senggugut kot. Saya pun fikir macam tu jugak... tapi pelik sebab biasanya senggugut hari pertama dan hari ke 2 tapi ni dah hari ke 4. Macam musykil sikit tapi tak nak pening-pening...

Malam tu pulak memang kena balik kampung En BD sebab ada kenduri tahlil turun batu untuk arwah opah. So ada kenduri kat kampung. Masa balik tu request kat En BD untuk bawa carseat sebab tak larat nak kendong aathif. Memang rasa sakit kat pinggang sampai ari2 tu.. pelik pun ada sebab sakit tak reda. Kiranya malam tu terus tidur pun tak lena sebab sakit.. kemudian rasa buang air besar pun tak lawas... buang air kecil pun tak lawas.. keluar sikit2 je... tak puas.. saya dah susah hati... pundi kencing ke.. buah pinggang ke... mulalah pikir bukan-bukan. 

Esok paginya... saya berharap sakit akan lega... tapi jangkaan meleset sebab lepas lunch je dia makin sakit sampai tak boleh tahan. Berguling menahan sakit. Duduk baring semua tak kena... nak bernafas pun sakit... adoiiii... beranak pun tak sakit macam ni. Saya dah susah hati... kenapa ni... nak mati ke... betul sampai pikir ke situ sebab sakit sangat... tengok kuku tangan kaki semua dah biru dah... last2 petang tu jugak bila En BD tengok muka dah pucat terus bawak pi klinik. Doc just bagi ubat tahan sakit sebab dia kata period pain je... saya pun ok. Balik rumah telan ubat. Tahan la sikit tapi still sakit. Sampaikan malam tu kenduri saya memang tak keluar bilik. Anak3 pun dengan abahnya je. Bila aathif nak nenen baru masuk bilik. Pastu keluar balik. Memang tak tahan masa tu. So simptom saya adalah... sakit pinggang sampai ari2... buang air kecil dan besar tak lawas...

Berita yang mengejutkan...

Sakit tu membawa sampai ke ahad. Masih macam tu. Kurang sakit bila makan ubat. Itupun still tak kurang banyak. Kurang sikit je. Bila balik je ipoh En BD kata kalo esok tak larat cuti jelah. So saya pun cuti. En BD pun cuti. Anak3 still hantar nursery kemudian tak sedap hati sebab sakit tetap tak hilang. So telefon Dr Raoofah (O&G) yang sambut ketiga-tiga anak saya untuk set appmt. Mujur pagi tu dia ada... terus ke klinik dia untuk scan. Dalam hati Allah saja yang tahu. Mengharapkan tiada apa2. Namun kita hanya merancang... Dia lebih mengetahui... Bila scan Doc terus nampak...


Macam babykan... itu yang mula-mula saya terkejut. Tapi doc explain. Itu bukan baby.. itu cyst. Haaaa... terus macam melopong.. menggigil... terkedu... sedih.. semua perasaan ada... terkejut yang amat sangat... cyst... apa tu cyst... doc pun explain macam yang dalam artikel di atas tadi. Tapi doc kata cyst saya memang bukan mengandungi cecair... kemungkinan pepejal tapi dia pun tak tahu apa isinya. Cyst saya ni besar jugaklah... 5.9cm... saya macam... haaa.... sejak bila.. macamana... kenapa... semua bermain dalam kepala. Doc terus buat next appmt selepas 2 minggu untuk monitor cyst ni membesar atau tak... sejak dari itu saya terus berdoa dan terus berdoa yang terbaik buat saya... maka bermulalah episod meng"google" segala info yang ada... tapikan... lagi kita google.. lagi rasa takut. so stop google... pasrah je... tapi takut. Bila tanya doc... ada pantang makan apa2 tak?? dia kata takde... makan je apa nak makan.. sebab cyst ni takde punca. Tapi bila google macam2 la tak boleh makan. So semua tu saya pantang. Memang tak lalu makan. Selama 2 minggu tu hidup saya sangat duka. 

Selepas 2 Minggu..

Dalam tempoh 2 minggu tu... saya masih sakit lagi...cuma sakit itu pelan kurang bila saya dah stop period. So bila dah tak sakit saya sangat positif yang cyst saya dah kecut. Saya teruskan berdoa dan terus berdoa. Tibalah masa untuk appmt semula pada 24.6.14. Dan saya sangat positif sebab dah tak sakit langsung. Sebelum scan pun doc picit2..gosok2 perut saya.. dia kata... mmmm... macam ok... kemudia dia scan... adoiiii.... doc cakap... sorry elmi... cyst u dah bertambah besar jadi 6.7cm.... haaaa.... doc biar betul sebab saya tak sakit langsung... ye betul doc cakap... dan lagi merisaukan saya.. doc cakap cyst saya siap ada cyst2 kecil dalam cyst yang besar tu.. kiranya macam ada 2 bilik dalam satu cyst. Dan cyst saya tu bukan mengandungi cecair. So dia takkan mengecut sendiri. Doc bagi satu je solution... iaitu... operate... adoiiii.... itulah perkataan yang paling saya takut nak dengar... makan ubat pun takut...inikan nak operate... ohhhh tidaakkkkk...!!!!... 

Jenuh pulak doc consult saya... dia kata cyst u ni macam bahaya sebab dia cepat membesar... 2 minggu je dah naik 0.8cm. Cepat sangat dia membesar. Itupun doc taktau yang saya pantang gila tak makan soy based tak makan daging tak makan ayam tak makan fast food... punnnn... masih membesar... so memang cyst saya ni bukan mengandungi cecair.. dia adalah sejenis pepejal yang kita tak tau apa. Saya tanya doc... sampai bila saya boleh tunggu. Doc cakap... jangan tunggu sampai raya.. sebab risiko dia takut cyst makin membesar dan berpintal dengan ovari sehingga menyebabkan ovari u rosak dan kena remove ovari. Ooooo no no no... En BD dengar tu muka dia dah lain macam. Dah pucat semacam je saya tengok. Doc kata secepat mungkin. 

Adoiiii....Kena operate jugak....

Ada dilema lagi. Doc buat surat untuk refer ke GH sebab saya kan org gomen. Tapi kalau nak buat di klinik dia pun ok. Kos dalam 5k.. Adoi.. tepuk dahi jugak... huhuhu... balik rumah bincang dari hati ke hati dengan En BD... kami sama decide buat di klinik Dr Raoofah je sebab hanya dia yang memahami saya... huhuhu... saya kan seorang yang sangat penakut dengan  hospital...ketiga-tiga anak saya disambut oleh Dr Raoofah tapi bukan di sini... di Pusat Rawatan Islam Ar Ridzuan. Klinik ni baru je beroperasi dalam hujung tahun lepas. Very nice place untuk bersalin. Sangat islamik. Sangat tenang. Staf baik2 belaka... Siapa nak bersalin di sini... saya amat mengalu-alukan. 


Hari Jumaat 27.6.14 saya terus call klinik untuk set up tarikh untuk operation... pilih punya pilih... saya pilih 4.7.14 hari jumaat di bulan puasa. Masa ni emak saya dah touch down dari moscow dah. So bolehlah telefon dia bagitahu.. kalau tidak.. emak saya langsung taktau cerita saya sebab dia sedang bercuti ke London dan moscow. So saya taknak risaukan dia. Pagi sebelum nak operate baru saya telefon dia lepas bersahur untuk mintak restu ampun dan maaf sebab nak operate... huhuhu... sedihnya... saya amat memerlukan doa seorang ibu pada ketika ini...

Sebelum Operation...

Sebab dah tau tarikh nak operate... so memang senang nak buat persiapan. Memandangkan nanti sebulan saya kena berpantang.. so saya cakap dengan En BD... jom kita setelkan baju raya anak3 sebelum operate...kang jenuh abah nak handle semua...So pelan2 setelkan apa yang patut. Main beli je baju2 raya... saya memang tak beli baju raya khas... yang mana yang baru beli kain dari awal tahun aritu... tempah.. maka itulah baju raya saya... ambik siap2 sebelum puasa... cari baju anak2... En BD kata dia tak perlu beli baju melayu... pakai balik baju tahun2 lepas... huhuhu.. so beli baju2 jalan je... so sebelum operate 80% persiapan baju raya kami sekeluarga semua dah setel.

Persiapan mental saya... memang tak tersiap la.. selagi belum tempuh... selagi itulah macam-macam dok pikir. Nak dijadikan cerita... 2 minggu sebelum operation tu.. saya sakit lidah... adoiii... sakitlah sangat... sampai tak boleh makan pedas langsung... makan apa pun semua takde rasa... makan sup je... bubur je... punyalah saya tension sebab yelah... nak operation kang lagi banyak pantang... ingat nak makan2 dulu sebelum operate tapi dah tak boleh makan pulak... terus jadi kurus... huhuhu... masa operate tu pun mulut saya masih tak berapa ok lagi.

Syukur Alhamdulillah... saya dapat berpuasa selama 5 hari sebelum operation. Sambut puasa di Serdang... sempat juga sebelum puasa hari sabtu tu... kami ke Aquaria... menunaikan janji setelah sekian lama menunggu... tercapai jugak hasrat. Oh ye... sebelum 2nt appmt aritu sempat juga menghadiri temasya sukan abglong... ok itu... nanti dalam entry yang lain ye...

Masa set up date untuk operate aritu... nurse ada mintak saya datang ke klinik untuk ambil darah untuk check HB saya... macam2 lah saya tanya... untuk apa... dia kata untuk tengok darah cukup atau tidak kalau tak cukup mereka kena standby darah dari bank darah... so kena masuk darah dulu baru boleh operate... oooo... ok baru saya tau... tapi Alhamdulillah.. Allah permudahkan... darah saya ok... so tak perlu tambah darah.

Tibalah hari operation....

Dap dip dup... tibalah hari yang dinanti-nanti.... takutnya... macam-macam perasaan ada... masa sahur tu telefon mak... bagitahu mak... punyalah terkejut dia... tak sangka.. memang saya dengan kakak plan bagitahu dia pagi tu sebab dia baru sampai semalam dari moscow... so bagi dia rest... tidur cukup-cukup.. esoknya bangun sahur... dah makan semua baru bagitahu mak... nanti dia sedih kang tak lalu makan pulakkan... so lepas dah syahdu2 mintak maaf bagai... minta restu bagai... minta doakan yang baik2 buat saya... kemudian telefon MIL pulak... juga senario yang sama... PIL & SIL saya akan gerak dari KL lepas Jumaat... so sempat nak ambik anak3 kat nursery sebab En BD kena temankan saya di wad... owhh... sy kan penakut... kena teman... MIL akan jaga anak3 sementara saya di wad selama 3D2N... Nasib ada SIL... tqvm... sebab sudi menolong kakak iparmu ini... huhuhu...

Bermula dari jam 12am saya dah kena puasa... tak boleh makan langsung...minum air masak bolehlah.. tapi tak boleh banyak2 sangat... malam tu pun tak berapa lena tidur... esok kan nak berjuang... cewahhh...lepas subuh tu... terus siap2 bag saya & En BD... appmt kat klinik kul 7.30pg... hantar anak2 pun awal gila.. kul 7.. abglong terpaksa dicutikan sebab sekolah mana bukak lagi... so hantar nursery je sekali dengnan adik2.. lagipun senang ashu nak ambil petang kang... heheheh... syahdunya masa hantar anak3 pagi tu... nak meleleh dah air mata... tapi tahan... kang kena gelak... pesan kat teacher semua... so gegas ke klinik terus... dalam hati memang serah bulat2 pada Allah... 

Sebelum masuk OT

Sampai klinik... daftar.. isi borang.. sign2 borang... terus kena masuk labour room... untuk masukkan air...masuk ubat... telan ubat tahan muntah... (eeeeuuuuuwwww... rasa cm air laut tu)... masuk situ sementara nak masukkan air... memula tukar baju... nurse tengok dah clean belum tang nk operate tu.. sibbaik saya dah proses awal2... huhuhu.. kalau tak... maluuuuu.... huhuhu... lama gaklah tunggu dalam tu... sambil menunggu dalam labour room tu... nurse siap pasangkan cd zikir lagi... tenangnya rasa... kalau bersalin macam ni... memang ok kan.. 


Dalam jam 9.15pg camtu... baru gerak ke OT... owh... masa ni... memang tak lekang selawat.. mengucap bagai... masa ni memang serah diri bulat2 pada Allah... wajah2 tersayang satu2 terbayang... En BD iring sampai depan pintu OT... sempat lah melambai... sayu je rasa hati... risau yang amat sangat... adakah kan bertemu lagi... betul... memang itu yang terlintas... wajah2 kesayangan terpapar di kotak minda... hampir menitik airmata... sadis sungguh... mengucap je sepanjang2 dalam tu... otw ke OT tu adalah dekat 3 kali jugak tuko katil... huhuhu... masuk je dlm OT terus menggigil satu badan... sejuk yang amat sangat... kuat gila aircond dia...



Inilah lambaian terakhir sebelum masuk OT... abah tunggu ye... InsyaAllah saya akan keluar baik2 saja... doakan yang terbaik buat kita... terasa macam dalam tv tu... tapi ini real... dulu tahun 92 pernah hantar arwah abah masuk OT untuk bypas jantung... lain rasanya... kali ini lain rasanya... yang menolak dengan yang ditolak... sangat lain... yang menolak akan berfikir...selamatkah dia... akankah ketemu lagi wajah itu... yang ditolak pulak akan fikir.. selamatkah aku.. adakah akan kulihat lagi wajah itu...fuhhh... macam-macam bermain difikiran...

Dalam OT

Sampai je dalam OT... nurse mula pasang wayar itu ini... lepas tu menunggu pakar bius dan doc sampai... dalam kul 9.30pg.. pakar bius sampai... nurse explain kat dia bla bla bla... so dia kena decide untuk bagi full bius atau separuh je... so dia kata macam kes saya.. seperuh bius dah memadai... macam2 la saya tanya dia... tak sakit ke nanti... dia pun explain2 kat saya... pastu nurse suruh saya duduk sambil peluk bantal... kalau sakit peluk bantal.. sambil mengucap bila jarum cucuk... 3 kali jugaklah masuk ubat bius... sakit tau kena cucuk kat tulang belakang tu... mulut memang tak lekang dengan zikir... bila dah masuk bius tu pelan2 kaki rasa berat... terus nurse masukkan tiub kencing... wahhh... tak rasa apa-apa... kaki pun dah tak rasa... amaizing... mulut still boleh kumat kamit berzikir... ok jugak bius separuh nih... kita sedar apa yang berlaku.. 

Dalam kul 9.45pg doc datang... Assalamualaikum semua... explain2 sikit... sapu2 apa entah kat perut... saya siap tanya doc lagi... doc saya masih rasa doc tekan-tekan perut... doc gelak.. dia kata u memang akan rasa saya tekan2 tapi u takkan rasa sakit... nanti sebelum saya belah saya test dulu ye... jangan risau.. keep on zikir jangan berhenti... see.. doc sangat islamik... sebelum dia belah... dia siap zikir skali Allahuakbar... 

Saya pun memang tak berhenti zikir mengucap semua... sampailah doc dah nampak cyst saya tuh... dia kata besarnya cyst u elmi... scan tak nampak besar macam ni... dia siap suruh nurse ambik gambar lagi... huhuhu... lepas tu... doc cakap.. elmi... u punya cyst dah berpintal... ovari u pun dah rosak teruk sebab dah biru lebam... so elmi i kena remove ovari kanan u sebab dah tak boleh selamat lagi.... haaaa.... tapi saya tak sakit langsung doc... itulah... doc cakap i pun surprise u tak sakit sebab kalau dah berpintal macam ni biasanya sakit tu boleh sampai pengsan tau... Alhamdulillah... syukur Alhamdulillah... saya memang tak sakit langsung... operation tu selalunya 1/2 jam je.. tapi untuk kes sy hampir sejam sebab cyst tu besar dan berpintal so doc memang ambil banyak masa untuk remove semuanya... saya terasa perut saya macam dihenyak2... susah betul nk remove... macam2 alat doc suruh nurse ambik... tak paham la bahasa doc kan... tapi mulut kumat kamit... mintak dipermudahkan... bila dah remove tu Alhamdulillah lega rasanya... saya ni asik la tanye... doc dah jahit ke... doc boleh tak tolong tengokkan sekali ovari kiri i... ok tak... pastu tolong tengokkan kedudukan rahim i.. ok tak... jatuh tak... huhuhu.. doc pun tengok & dia kata.. ok elmi ovari kiri u ok.. comel je... rahim u pun ok... kedudukan ok... dont worry... now i nak tutup ni... ok doc.. tqvm... sambung zikir balik... huhuhu... doc pun jahit... ok elmi this is last layer... lagi 3 minit setel... Alhamdulillah... tak sabar nk jumpe En BD kat luar tu... Syukur Alhamdulillah... terima kasih Allah atar segalanya... melancarkan proses operation ini...

Cyst saya tu doc masukkan dalam balang...

Ini cyst sy.. akan di hantar ke makmal

Ini ovari kanan saya
Selepas dah selesai... doc pun keluar... saya kena pindah katil lagi... lepas tu nurse tolak keluar OT... cari En BD tak nampak... dia ada je tunggu kat situ... tak nampak... dia pun tak perasan saya dah keluar... sampai nurse panggil dia... rupanya doc dah jumpa dia dulu bagitahu situasi cyst saya tu... lepas denngar doc explain baru dia masuk labour room jumpa saya... saya kena duduk situ dulu untuk nurse monitor... kalau2 saya ada muntah ke... lepas tu masuk ubat la.. apa entah lagi...tukar baju wad lagi... tapi yang nyata leganya rasa bila semua dah setel... dalam jam 12tgh camtu saya dah boleh masuk wad dah... yehaaa... tukar katil lagi...3 kali lagi tukar katil... masa ni kaki masih tak rasa... kesan ubat bius tu.. lepas 6 jam baru ubat tu pelan lama pelan hilang...

3D2N di wad

Lamanya la rasa duduk dalam wad ni... rindunya dengan anak2... walaupun petang tu.. ada je deme datang melawat... tap mana nak sama...

Masa di wad.. saya masih tak berapa sakit sebab ubat bius masih ada... tapi lepas 6 jam... adoiiii... baru terasa... sakitnya... inilah rasa orang bersalin czer ye... saya tak pernah... tiga3 normal.. lepas 2 jam dah boleh jalan pi toilet dah... ini terlantar sampai 24 jam...makan pun lambat baru boleh makan... jalan memang tak boleh la.. habis ubat bius memang azab rasanya. Sakit bahagian luka tu takde sakit saya rasa... tapi saya lebih sakit bahagian abdomen tu... esp. belah kiri... tu yang pelik... ovari kanan remove tapi kenapa belah kiri sakit lebih... hehehe... 

Masa tghari jumaat tu... GMP datang melawat... tqvm semua sudi melawat i... hehehe... ex bos Pn Adilah pun datang dengan Pn azreena... tqvm ye...ada jugak member exora yang datang.. tq ye sudi melawat saya...

Sepanjang petang tu... duduklah berdua dengan En BD... bilik dia luas... saya ambik deluxe RM150 semalam... oklah... sangat selesa... En BD ada kerusi tidur yang sangat selesa... tv pun ada 2.. hahaha.. anak3 datang pun selesa... nurse pun baik2 yang datang monitor BP, temp., bagi ubat.. bagi makan.. baik2 belaka... sampailah ke esok pagi...

Sambutan 5 Julai di wad

Kebetulan tarikh operate saya ambil sehari sebelum birthday saya... huhu... saja je ambil sehari awal.. heheh... so for the 1st time tahun ni celebrate di wad... tak pernah terlintas di fikiran... sambut berdua dengan En BD.. takde apa2 pun hanya ucapan.. yelah.. mana nak kek2 bagai.. bulan puasakan.. lagipun saya bukan boleh makan pun... sempat gak up dekat IG..



Kepada yang wish saya tqvm ye atas ingatan dan doa kalian... huhuhu... ada jugak yang wish saya tahniah ingat kot saya bersalin... hahahaha.. lawakkan... tapi yelah dia tak tahu cerita sebenar... nasib kawan2... 

Esok pagi nurse dah bukak tiub kencing... so maknanya kena bangun jalan sendiri kalau nak kencing... ngerinya... memang sakit sangat.. tahan jelah... nasib baik nurse yang tolong lap2 badan... lepas tu En BD tolong sambung lap... gosok gigi pun kat katil... petang-petang pun En BD tolong lap... tq ye sayang... sanggup berkorban untuk isteri tercinta... heheheh...

Masa dekat wad... 3 hari kantoi puasa... nak buat cemane kan...takpelah.. nanti saya ganti ye.. masa dalam wad malam kedua tu... aathif datang bertandang nak tumpang tidur... huhu..


Huhu.. malam tu aathif tidur dengan saya sebab malam pertama tu dia menangis malam2.. sian nenek.. letih nak dukung dia... so malam tu dia tidur dengan saya... bila En BD balik rumah untuk bersahur... terus hantar dia balik. Kemudian lepas sahur En BD datang balik klinik... hari ahad tu doc datang check.. dia bukak selotape.. hehehe... bukan selotape biasa tu... lepas operate dia lekat benda tu... so masa nak discaj dia akan bukak lekat tu pastu dia spray kalis air... pagi tu Alhamdulillah... saya dah boleh membuang air besar dan dah boleh buang angin... lega... risau jugak memula tuh.

Sebelum pukul 12tgh... lepas dah setel bil semua terus balik rumah... yehaaa...muka happy gila dapat balik rumah...Sebelum keluar wad saya dah siap2 tanya doc... adakah saya perlu berpantang sama macam orang yang bersalin czer... doc kata tak perlu sebab u takde effect rahim.. u just kena jaga luka sahaja... kalau bersalin tu... u kena pantang.. u kena jaga rahim... urat semua kembang... tapi u just perlu jaga luka... tapi u still tak boleh angkat berat... jangan buat kerja2 rumah... supaya u cepat sembuh... next appmt 21.7.14.


Proses penyembuhan di rumah

Masa balik rumah tu hari ahad... ooo ye.. lupa nak mention... pagi tu saya period... memang cycle dah tiba.. so debaran ada juga terasa... takut kot senggugut... tapi Alhamdulillah... segalanya lancar... tak sakit langsung... saya lebih sakit kesan operate sahaja.. lega... so saya dah start ponteng puasa... total semuanya 13 hari... huwaaaa... banyak tu nak kena ganti...takpelah... nanti pelan2 kayuh ye.. huhu...

Masa keluar wad doc ada bagi beberapa ubat + vitamin... ubat tahan sakit tu sangat membantu... kurang sakit rasanya... tapi masuk minggu ke 2 bila ubat sudah habis saya rasa sakit sangat... aikkk... ingat kot dah nak baik... tapi sakit pulak... masa jumpa doc tu... dia kata itu normal sebab masa operate banyak urat2 kena potong... so proses sambung urat tu yang sakit belah dalam tu... saya agak pelik sebab saya sakit kat bahagian bawah abdomen... keras semacam je.. macam ada bengkak... doc kata normal.. fuhhh lega... kesakitan kat abdomen tu sampailah minggu ke 3 nak masuk ke 4... minggu ke 4 adalah minggu raya... mujur 2 hari sebelum raya tu... sakit kat abdomen tu hilang... Alhamdulillah... senang sikit nak bergerak.. cuma saya masih lagi tak boleh tunduk... jalan laju2.. duduk lama2.. berdiri lama2... masihlah terasa sakit tu... cuma dah 75% terasa sihat. Doc pun ada cakap masa appmt tu dia kata luka u dah baik dah so masa raya nanti u dah boleh makan apa sahaja.. yehaaa... walaupun ada lagi rasa takut2.. tapi saya bedal jugak lah... cuma berpada2.. hehehe...

Selepas 2 minggu lepas operate.. sakit di abdomen tu sangat kuat... nak baring pun sakit...duduk.. mengiring ..nak bangun dari baring... nak bangun dari duduk.. semua sakit... mujur masa tu saya period so tak solat... jadi tak terasa sangat... nak masuk minggu ke 3 saya dah boleh solat... jd agak payah untuk saya rukuk dan sujud... segala pergerakan perlahan... dari duduk selepas tahiyat tu punyalah sakit mas nak bangun tu... saya gagahkan jugak.. ada juga bertanya member yang operate fibroid.. dia kata dia solat duduk dekat sebulan baru boleh solat macam biasa... tapi saya taklah sampai macam tu... saya masih gagah walau dalam kepayahan... sakit ooo... tapi masuk minggu ke 4... Alhamdulillah... sakit dah hilang... cuma saya masih lagi belum boleh pakai seluar jeans.. saya hanya pakai seluar longgar... skirt.. baju kurung... jubah sahaja. So seluar jeans... nanti dulu ye...

Masa sebelum raya hari jumaat minggu ke 3 lepas operate tu.. saya ke opis sekejap.. nak ambil barang.. nak bermaaf-maafan dengan kawan2.. tukar duit raya..ramai yang tegur saya dah kurus... bukan kurus biasa2 ni.. tapi kurus gila... saya pun perasan... badan saya memang terasa sangat kurus... mungkin atas faktor sakit..., puasa dan saya memang dah kurus sebab sakit lidah b4 operate hari tu.. huhuhu... En. BD pun sampai dah tegur saya kurus sangat macam orang sakit... saya kata memang saya sakit.. nanti bila dah tak sakit saya gemuk balik ye... huhuhu... memang la... lepas raya ni... badan saya dah jadi macam biasa.. dah tak kurus sangat... tp still kurus la... huhuhu... bagus sebenarnya.. saya suka keadaan saya macam ni berbanding masa saya gemuk dulu... kiranya berat saya dah ideal sangat dah ni.. tak de la saya diet mana pun... cuma dia jadi sendiri...tapi itulah... masalah saya sekarang.. baju kurung saya semuanya besar2 dah... dah macam pakai baju pinjam dah.. huhu...tapi takpe... i likee...!!!...

Masa appmt hari tu.. doc ada bagi satu krim untuk sapu luka lepas sebulan operate... so mula semalam 4.8.14 saya dah start sapu... untuk hilangkan dan ratakan kesan jahitan tu... tengoklah hasil dia nanti..huhu... kena sapu 2 kali sehari lepas mandi... part ni kena mintak tolong En. BD sapukan sebab agak payah sikit nak sapu sendiri... huhu..

Sekarang ni luka saya dah bercantum dah.. kiranya dah baik...cuma lepas raya ni saya notice ada macam melecet sikit kat belah bawah jahitan tu sikit.. mungkin sebab panas cuaca sekarang + musim raya yang berjalan sana sini... panas berkuap bagai... hehehe... so agak melecet sikit... tapi takdelah sakit sangat.. cuma ada sikit rasa tak selesa...adalah saya bertanya kawan2... ada jugak yang mengalami benda yang sama.. so dia kata jangan risau...

MC sebulan

Lepas operate ni..doc bagi saya mc sebulan.. so saya mula kerja 4.8.14..semalam... huhuhu... macam lama bunyinya... tapi tulah.. kejap je rasanya... kiranya cuti raya saya selamat... tak perlu guna cuti tahunan.. pakai mc je.. untung jugak... hehehe... mula2 masuk kerja memang rasa takde mood nak buat kerja... mood kerja ke laut... + mood raya... so agak merudum sikit semangat... hahaha...

Dah masuk minggu ke 5 ni kiranya saya dah kuat dah.. kira macam 90% sihat.. dah boleh buat kerja rumah.. dah boleh masak... cuma saya perasan... saya cepat penat... tunduk lama2 masih belum boleh sangat lagi... so mandikan anak..basuh berak anak masih belum buat lagi... tengoklah maybe minggu depan boleh kot... dukung anak pun masih belum lagi...seriau je rasanya nak angkat berat2 ni... 

Ok... wowww... panjangnya entry ni... maklumlah pengalaman pertama... dalam sejarah keluarga saya... hanya saya dan abang yang sulong yang pernak operate selain dari abah saya... yang lain semua tak pernah... semua bersalin normal... so kira ini pengalaman kami sekeluarga... huhuhu... saya saja share di sini agar boleh jadi bahan bacaan bagi pengidap cyst yang blur2 tak tau apa2... macam saya dulu... huhuhu...

Mujur anak2 saya dah besar... aathif pun dah nenen freestyle so saya tak perlu pangku dia.. abglong pun dah paham saya potong perut... abgnyah pun dah paham... so depa paham tak boleh mandi dengan mak... mak tak boleh dukung... mak tak boleh tunduk... so senang sikit... aathif je yang risau sikit.. kot2 tertendang ke.. tertekan ke...esp masa nenen tu..

Okeh.. so itu saja... pengalaman saya... selamat membaca...!!..huhuhu...


14 comments:

  1. salam..saya nak tny. puan ada cyst tp period puan teratur tak?? so, skrg ni kita tak boleh nak ckp pesakit cyst tak boleh pregnant la.

    ReplyDelete
  2. macm kisqh sy..sy period teratur..minggu lepas scan baby..baru tahu ada cyst lebih dari dua biji..hmm..

    ReplyDelete
  3. Kuat sungguh awak.. moga arini awak semakin baik.

    http://legasikekja.blogspot.my/2017/08/ovarian-cyst-belenggu-ibu-hamil.html?m=1

    ReplyDelete
  4. Mujurlah anak² dah besar kan semuanya...mmg Cyst ni sukar di kesan di peringkat awal...tapi bila dah terasa sakit...bermakna keadaan Cyst tu dah semakin teruk lak..uhuhuhu


    Semak sini makanan yang boleh dan tidak boleh di makan oleh pesakit Ovarian Cyst

    ReplyDelete
  5. sy skrg pregnant tp ada cyst..besar dlm 4cm..risau sgt.doc cuma nk monitor tp doc kata masa bsalin cser n buang sekali.sy klau boleh nk bsalin normal then slepas tu klau perlu buang slepas sihat bpantang sy redha klau operate.

    ReplyDelete
  6. Kejapnya fibroid tu membesar. Lepas bedah tu, ade tumbuh lagi tak? Ade tak pemakanan pantang kene jaga supaya fibroid
    ni tak berulang?

    ReplyDelete
  7. Puan. Boleh kongsi contoh makanan masa berpantang? Terima kasih

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum puan.. Maap bertnye sy de cyst 10cm mmg kne operate ke. Sy tkt

    ReplyDelete
  9. Cerita dia sama apa yg sya alami sekarang...doc kesan cyst dlm tiub fallopio sya 5.9cm dan bukan jenis cecair tetapi jenis beku...memang sakit giler...maka sya pun start meng google tapi hati tambah takut.May be 2 or 3 hari dari sekarang i kena masuk wad untuk opration...docter pun sudah refer satu surat untuk choose mana hospital yg sya nak pergi....semoga sya akan kuat seperti awak😢

    ReplyDelete
  10. Sama macam saya.. cyst saya 28cm.. besar sikit pada Bola sepak.. ovari kanan dah takda dah 3 tahun berlalu tapi Semarang dok rasa sakit pinggang.. adakah sebab kesan air tulang belakang atau ap ya.. minta2 takda cyst dah sbb dah operate pnjg kat perut ni.. nak mnjaga lagi

    ReplyDelete
  11. Sy kamalia dr sarawak lps menjalani pembedahan cyst..ovari sblh kiri di buang.nasih sblh kanan masih ok..cyst sy 12.8cm....operate emergency ..baru 3minggu berlalu...alhamdulillah skrg makin sembuh...

    ReplyDelete
  12. Result sample apa ye ais, saya baru seminggu open tumour cyst saya sebesar 25cm telur sebelah kanan dah buang...

    ReplyDelete