August 16, 2016

Anak3 kena demam pelentung 2016 ~ Aathif 4yo, abglong 8yo & abgngah 5yo

Assalamualaikum...

Sebelum kerja luar... sebelum PTJ.. sebelum tukar seksyen... hahahaha.. meh saya nak update sikit... hehehehe... yang ini penting supaya anak2 tau yang depa dah kena demam pelentung masa kecik... kalo orang tua kata demam ni kena sekali je seumur hidup... Insyaallah... harap2nya

Ok.. sebenarnya yang mula kena aathif.. entah mana dia dapat vurus ni pun saya tak pasti... saya ada nampak dalam hari rabu 15.6.2016 (4yo) ada macam bintik2 kat muka... tapi tak banyak lagi.. dalam seketul 2 macam tu... saya tak tau pulak itu pelentung... ingat bintik biasa je... hehehe... pastu hari khamis ada juga lagi tapi tak banyak... sikit sangat.. so hari jumaat still hantar ke nursery... tapi pagi tu juga nursery call kata banyak dah bintik2 tu.. aikkk... saya pun terus ambik dia bawak pergi klinik... dan yess pelentung... so 2 minggu kuarantin... saya kata alamak... nak raya ni... masa tu 2 mggu puasa kalau tak silap... saya risau jangkit kat abang2 time raya je.. adoii... 

Lepas pi klinik terus tak boleh ke nursery, saya bawak datang opis... sukalah dia... huhuhu.. lepas tu dia cuti duduk dengan opah kat rumah... mujur opah ada time tu... 




Bila aathif dah semubuh sepenuhnya... tup2.. abglong pula kena... lagi 5 hari nak raya... adoiiii... kesian anak mak.... abglong lagi banyak dari aathif...





Dua hari lepas abglong, time abgngah pulak.... saya dah cuak.. cane ni nak raya... tahun ni giliran raya belah En BD.. so tanya MIL... ok ke kami balik kampung.. MIL kata balik je... 



Walaupun muka berbintik tapi still nak raya jugak... Alhamdulillah... Allah bagi anak2 saya kuat... demam sekejap saja... selainnya hanya bintik2.. abgngah je yang macam teruk sangat... dia pun yang paling gatal... aathif langsung takde gatal2... abglong pun steady je... abgngah je...

Masa pi klinik doktor bagi ubat mandi.. macam serbuk kristal tu... buat bilasan terakhir dalam 1 baldi air suam... air dia kaler purple... mujur anak2 mau mandi tu... keluar habis semua sampai ke kaki.. Alhamdulillah...






Inilah serba sdikit kenangan kami di hari raya tahun 2016... kenangan ni sebab gambo semua muka berbintik... huhu.. aathif je dah clear....




No comments:

Post a Comment