January 7, 2015

Bulan terakhir di tahun 2014....

Assalamualaikum..

Bulan Disember 2014 banyak dugaan pada negara kita Malaysia.... bencana banjir terbesar berlaku di sini.... banyak negeri terlibat... banjir paling teruk melanda Malaysia... ini adalah dugaan buat kita agar kita lebih bersatu dan agar kita lebih kuat mengingatiNya... segalanya ada hikmahnya... kita hanya perlu berdoa dan terus berdoa agar segalanya akan pulih kembali seperti sediakala..

Bulan 12 merupakan birthday opah dan aathif... 

Saya ada belikan mainan murah2 je untuk aathif.. tapi abang2 yang main... hehehe... memang sesuai untuk 3yo ++ huhuhu... saya belikan screw cars.... boleh tanggalkan skru dia.. kemudianpasang balik... jadilah lori... game ni bagus untuk enhance motor skill anak2 yang sedang membesar... 


Di bulan 12 juga sempat kami pulang ke taiping... niat di hati nak membuang segala barang yang dah tak elok... tapi tak cukup kakitangan so kemas biasa2 je... mujur bibik along & suami serta ijat ada sekali... so kemas la sikit rumah... kebetulan saya ada kenduri di taiping so baliklah... boleh tidur sebab dah bersih... bestnya... secara automatik segala kenangan di rumah ni jelas terbayang.. saya tak sangka anak2 saya dan En BD begitu enjoy di sini.. walaupun anak2 saya tidak membesar di sini... jarang sangat nak balik ke sini tapi bila sekali balik... memang sangat2 enjoy...


Bulan 12 ni memang sangat sibuk... bulan paling sibuk dalam menguruskan persekolahan anak2... duit pun banyak habis... hehehe.. pelaburan akan pendidikan terbaik buat anak2 tersayang... memamng berbaloi.... heheheh... tapi tulah... zaman sekarang ni.. segalanya mahal... yuran sekolah memang free... tapi yang lain2 tu... nanti kalau ada masa saya akan detalkan lagi tentang preparation persekolahan mifdhal... material dah ada... cuma nak mengarang tu ambik masa sikit... heheh... yang di bawah ni... saya belikan beg sekolah untuk abnglong & abangngah...beli yang biasa2 je... janji kualiti terbaik... beg ni saya beli di sini.. blog ni adalah blog roommate saya masa kat rumah sewa di PUO dulu.... bolehlah jenguk2 ye... heheh


Banyak juga aktiviti yang di buat dalam bulan ni... opis saya ada buat retreat di marina island lumut... so dikesempatan tu saya bawa family sekali... habiskan cuti berbaki 2 hari En BD... so dia boleh tolng jagakan anak2 sementara saya join aktiviti opis...cerita tu nanti saya cerita di lain entry ye... sikit je pun... huhuhu...

Lepas checkout... bawa anak3 ke aeon manjung... makan2.. main2... baru balik...


Tanggal 21.12.14... kami join PxG (Pailang exorian group) ke pantai pasir panjang segari... berkelah ke sana pulak... bagi anak2 puas-puas mandi pantai... korek2 pasir... semua kena pakai baju merah... ok jom kita piknik.... hehehe...


Memula saya dah siap dah bawak baju nak mandi.. tapi terlupa nak bawak tudung... so kita duk diam2 je kat tepi hahah.... pantai ni ok bersih cuma tak tahan belah atas kat pokok tu banyak sungguh lalat... kat tepi pantai ni takde langsung.. lega... panas kot.. haha... kalo nak piknik memang susah sangat nak berperang dengan lalat... pastu bila bukak keta... menderu berjuta lalat masuk... nak keluarkan punyalah susah... sampai ke lumut lalat ikut.... samapai juga ke chemor... pun masih ada saki baki lagi tak keluar... haisshhhhh.... tensi..

Anak2 kalau dengan pasir pantai.. main 4 jam pun tahan.... suka sungguh... benda korek2 pasir ni memang beli masa nak ke pulau kapas tu... masih bertahan... pandai anak2 mak jaga barangkan... lepas habis mandi laut balik umah basuh2 simpan... bila nak mandi keluarkan... haaa... camtu... tak campur mainan lain... lepas dah puas mandi manda... hujan pulak... jenuh la... berlari2 nak bawa anak3... hahahaha.... En BD mandikan tiga2... saya tunggu dalam keta sambil berperang dengan lalat... dah siap semuanya... moh ke lumut pulak nak beli ikan bilis kata deme.... oleh keran berkonvoi... maka kita zassss... jalan sekali... ok jugaklah bagi yang 1st time join konvoi2 ni... heheheh.... meriah juga... 


Tanggal 25.12.2014 genap usia aathif 2 tahun... Selamat Ulang tahun kelahiran aathif... dia tak diam dah 2 tahun usianya.. dan dah 2 tahun juga saya berjaya bfeed dia... Alhamdulillah... terima kasih Allah... selama 7 tahun saya telah bfeed anak2 saya bermula dari abanglong sampai aathif.. tak berhenti... bayangkanlahhh......huhuhu...


Kami tak celebrate di rumah sebab anak2 saya memang tak makan kek... so malaslah nak potong kek kat rumah.... kebetulah opis mate saya buat makan2 sempena hari cuti... so saya decide nak tumpang potong kek... at least ramailah sikit... heheheh..... so mari kita berangkat.... sebelum tu pi beli kek dulu...


Ini antara rakan-rakan sebaya aathif... cuma aathif paling kecik sebab disember baby... hahaha....



Untuk aathif...

Mak & abah sentiasa doakan yang terbaik buat aathif... semoga aathif diberikan kesihatan yang baik... terang hati... menjadi anak yang soleh... sentiasa ceria.. bahagia... membesar dengan sihat... 

Kami semua sayang aathif sangat-sangat... 

Bulan 12 ni memang terkenal dengan musim tengkujuh... kali ni memang hujan lama... 2 minggu hujan turun setiap hari... dugaan buat kita semua... memang sejuk sntiasa... siang malam sejuk... tengoklah abgnyah tu poyo je.. sejuk sangatlah tu... huhuhu...


Masa untuk buli abglong... 3 beradik ni dah pandai main sama-sama.. aathif dah boleh join... paling suka buli abglong... kuda-kudakan abglong tu.. sian mak tengok... udah le kurus abglong tu.. makin kurus jadinya...


Tamatlah sudah tahun 2014... satu tahun yang sangat mencabar buat kita semua... kehilangan MH370 dan jatuhnya MH17 serta bencana banjir terbesar yang kita alami kini sangat-sanngat memberi keinsafan buat kita... menyeru kita untuk terus bersatu... terus berdoa... banyak hikmah yang tersembunyi... tiada lagi konsert ambang tahun baru di sana sini... lebihkan selawat cintakan rasul... lebihkan sembahyang hajat di setiap pelusuk negeri... agar lebih dirahmati...

Dikesempatan ini saya memohon maaf pada semua yang membaca... maafkan kekhilafan saya sepanjang tahun ini... mari kita sama2 buka lembaran baru.. berserta azam yang baru... ada ke..???... saya sememangnya tidak mempunyai azam.. tiap tahun macam tu... cuma saya sentiasa ingin menjadi lebih baik dari hari2 sebelumnya... moga Allah setuju,...

No comments:

Post a Comment